مجله ادبی - هنری شهپر سیمرغ

مجله اینترنتی کارشناسان ارشدرشته زبان و ادبیات فارسی ورودی بهمن88دانشگاه آزاداسلامی جیرفت

مجله ادبی - هنری شهپر سیمرغ

مجله اینترنتی کارشناسان ارشدرشته زبان و ادبیات فارسی ورودی بهمن88دانشگاه آزاداسلامی جیرفت

وصیت نامه حسین پناهی

وصیت نامه عجیب حسین پناهی

روی تابوت و کفن من بنویسید: این عاقبت کسی است که زگهواره تا گور دانش بجست

قبر مرا نیم متر کمتر عمیق کنید تا پنجاه سانت به خدا نزدیکتر باشم.

بعد از مرگم، انگشت‌های مرا به رایگان در اختیار اداره انگشت‌نگاری قرار دهید.

به پزشک قانونی بگویید روح مرا کالبدشکافی کند، من به آن مشکوکم!

دنباله در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

بزرگداشت 27 شهریورسالروز درگذشت شهریار ، روز شعر و ادب

بزرگداشت 27 شهریورسالروز درگذشت شهریار ، روز شعر و ادب

سید محمدحسین بهجت تبریزی متولد سال 1285 در تبریز است.


این شاعر ایرانی اهل آذربایجان متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) بود  و به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر می سرود.


او 27 شهریور سال 1367 در گذشت وبنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را "روز شعر و ادب فارسی" نامگذاری کرده‌اند .

دنباله در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

آغاز انتخاب واحد رساله (پایان نامه)

« قابل توجه دانشجویان ارشد رشته ادبیات فارسی ورودی بهمن 88 »


انتخاب واحد پایان نامه تحت عنوان " رساله " با کد " 1072 " از سه شنبه 22 شهریور 90 در سایت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت آغاز شده است. همدوره های ارجمند می توانند به بخش خدمات دانشجویی سایت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت مراجعه و با پرداخت شهریه ثابت اقدام به انتخاب رساله (پایان نامه) نمایند. برای سهولت دسترسی می توانید از لینک زیر استفاده نمائید.


لینک بخش خدمات دانشجویی واساتید دانشگاه آزاداسلامی جیرفت

متن نامه ی چارلی چاپلین به دخترش

متن نامه ی چارلی چاپلین به دخترش

دخترم جرالدین, از تو دورم , ولی یک لحظه تصویر تو از دیدگانم دور نمیشود.تو کجایی؟در پاریس ,روی صحنه تئاتر پرشکوه شانزه لیزه؟این را میدانم و چنان است که گویی در این سکوت شبانگاهی ,آهنگ قدمهایت را میشنوم.شنیده ام نقش تو در این نمایش پرشکوه, نقش آن دختر زیبای حاکمی است که اسیر خان تاتار شده است.
جرالدین, در نقش ستاره باش و بدرخش ,اما اگر فریاد تحسین آمیز تماشاگران و عطر مستی آور گلهایی که برایت فرستاده اند به تو فرصت هوشیاری داد بنشین و نامه ام را بخوان. من پدر تو هستم.امروز نوبت توست که صدای کف زدن های تماشاگران گاهی تو را به آسمانها ببرد.به آسمانها برو ولی گاهی هم به روی زمین بیا و زندگی مردم را تماشا کن; زندگی آنان که با شکم گرسنه در حالی که پاهایشان از بینوایی می لرزدو هنرنمایی می کنند. من خود یکی از ایشان بوده ام.جرالدین دخترم ,تو مرا درست نمی شناسی در آن شب های بس دور با تو قصه ها بسیار گفتم اما غصه های خود را هرگز نگفتم آن هم داستانی شنیدنی است.
دنباله در ادامه مطلب
ادامه مطلب ...

سلامی به همکلاسی ها + کوتاه سخن بزرگان

 

چشمی دارم همه پر از دیدن دوست



چشمی دارم همه پر از دیدن دوست با دیده مرا خوشست چون دوست دروست
از دیده و دوست فرق کردن نتوان
 یا اوست درون دیده یا دیده خود اوست

ادامه مطلب ...

نگاهی گذرا به شروح مثنوی مولوی : مهوش السادات علوی

نگاهی گذرا به شروح مثنوی مولوی : مهوش السادات علوی

تأثیر و نفوذ اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی خراسانی بر جریانات فکری و عرفانی جهان،مورداتفاق اندیشمندان وصاحب نظران حوزۀ عرفان و تصوف است‌.آثارحضرت مولانا،به ویژه مثنوی معنوی‌، تبلوری از شخصیت عرفانی اوست‌. مثنوی، اسفار عارفان و در حقیقت شرح احوال و مقامات معنوی اولیاست.مثنوی کتابی است تعلیمی، که حاصل دورۀ پختگی و صحو مولاناست، برخلاف غزلیات شمس، که حاصل بی خودی و محو اوست. مثنوی شرح سفرهای معنوی و تجربیات مولاناست؛ که عارفان را عقیده بر این است که مرید و مراد همچون آینه، تصویر یکدگر را انعکاس می دهند. “مثنوی یکی از بزرگ ترین کتب ادبی و عالی ‌ترین بیان و نظم عرفانی و خلاصه سیر فکری و آخرین نتیجۀ سلوک عقلانی امم اسلامی است‌”.۱
دنباله در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

هنر کتاب نخواندن : بهاءالدین خرمشاهی

http://www.bookcity.org/getthumb.ashx?url=images/2010/8/img_9913.jpg&w=500&h=280&q=85
هنر کتاب نخواندن : بهاءالدین خرمشاهی
از قول ابوالفضل بیهقی نقل کرده‌اند که هیچ کتابی نیست که به یک بار خواندن نیارزد؛ یا هر کتابی به یک بار خواندن می‌ارزد. (۱) حال آن که این قول از مشهورات بی‌اساس است. همه ما به تجربه دریافته‌ایم که بسیاری کتابها به یک بار خواندن نمی‌ارزند و بسیاری کتابهاست که ارزش ورق زدن جدی هم ندارد. و برعکس بعضی کتابهاست که مادام‌العمر می‌توان و می‌بایدشان خواند (برای ما مثل قرآن کریم، احادیث نبوی، بسیاری ادعیه، مثنوی معنوی، دیوان حافظ و سعدی و نظایر آنها). طراوت این کتابها با تکرار خواندن، اگر افزوده نشود، کاسته نمی‌شود.
دنباله درادامه مطلب

ادامه مطلب ...

شعر امروز ایران، فرزند شعر کهن پارسی‌ : احمد سمیعی‌ گیلانی‌

http://www.bookcity.org/images/2010/2/img_8189.jpg
شعر امروز ایران، فرزند شعر کهن پارسی‌ : احمد سمیعی‌ گیلانی‌
شعر نو فارسی‌ را، به‌ویژه‌ طاعنان، ره‌آورد روشنفکرانی‌ دانسته‌اند که‌ از ادبیات‌ غرب، به‌خصوص‌ ادبیات‌ فرانسه‌ متأ‌ثر بودند. این‌ اَنگ‌ بیگانه‌بینی‌ با واقعیتی‌ قرین‌ شد که‌ به‌ ظاهر مؤ‌ید آن‌ بود. در حقیقت، نوپردازان‌ و، در راس‌ آنان، نیما عموماً‌ با آثار شاعران‌ فرانسوی، مستقیم‌ یا از راه‌ ترجمه، آشنایی‌ داشتند. به‌علاوه، نخستین‌ نشانه‌های‌ تجدد در شعرفارسی‌ با نهضت‌ مشروطیت‌ پدیدار گشت‌ که‌ خود آن‌ نیز ارمغان‌ غرب‌ شمرده‌ می‌شد و در دورانی‌ آغاز شده‌ بود که‌ روابط‌ فرهنگی‌ با غرب‌ و بالاخص‌ فرانسه، به‌واسطه استادان‌ خارجی‌ دارالفنون‌ و بر اثر مسافرت‌ عده‌ای‌ از ایرانیان‌ به‌ اروپا برای‌ تحصیلات‌ عالیه‌ وسعت‌ یافته‌ بود. در همین‌ اوان‌ بود که‌ جنبش‌ ترجمه‌ رونق‌ گرفت‌ و، در جنب‌ نشرترجمه‌ آثار داستانی، سروده‌های‌ شاعران‌ فرانسوی‌ و آلمانی‌ نیز جسته‌ گریخته‌ در مطبوعات‌ درج‌ و منتشر می‌شد.
دنباله در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...